sezonowe warzywa
Pin It

Jesień to wyjątkowa pora roku. Bogata w warzywa i owoce, kolorowa i pachnąca. Dieta składająca się z sezonowych warzyw i owoców jest najlepsza dla naszych organizmów. Uzupełnia niezbędne składniki odżywcze, jest różnorodna i dodaje energii.

Dlaczego dieta sezonowa?

Poprzez korzystanie z dobrostanu jesieni, czerpiemy z natury. Trwający od zawsze rytm pór roku ma swój cel. Jesienny czas daje więc oddech i przygotowuje całą przyrodę na przetrwanie trudnej zimy, pomaga zebrać energię na okres hibernacji. Harmonia i właściwa kolej rzeczy jest w przyrodzie niezbędna, również nam, ludziom. Stosowanie się do naturalnego cyklu sprawia, że nasze ciała zachowują równowagę i współpracują ze środowiskiem zewnętrznym przez co poprawiają jakość życia i zdrowie.

Naukowcy od wielu lat podkreślają, że budowanie diety na bazie składników sezonowych, a szczególnie lokalnych (czyli oddalonych od naszego miejsca zamieszkania co najwyżej 50 km), ma niebagatelne znaczenie dla naszego zdrowia. Tego typu pokarmy są znacznie lepiej przyswajane, mają odpowiednie dla danego organizmu wartości odżywcze i, co niezwykle ważne, nie wymagają szczególnego „traktowania” środkami chemicznymi, które mają zabezpieczać żywność przed psuciem się.

Całości pokarmowe

Ideę całości pokarmowych stworzył i propagował szwajcarski lekarz dr Maximilian Oskar Bircher-Benner. Opiera się ona na twierdzeniu, że pewne warzywa i owoce kumulują w sobie tak wiele energii słonecznej, która z kolei organizuje w kompletną całość wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Z teorii tej korzystają przede wszystkim wegetarianie i weganie. Do całości pokarmowych zaliczamy między innymi: jabłka, marchew, fasolę, ryż, zboża, ziemniaki, warzywa zielone i liściaste.


Szukasz zdrowych przekąsek, dodatków do warzyw i sałatek? Sprawdź to miejsce.


Jesienna dieta

Idąc tropem Bircher-Bennera i zaleceń diety sezonowej nastał idealny czas na wykorzystanie jesiennych warzyw. To właśnie one pozwolą zbudować pełnowartościową dietę dla całej rodziny, bez względu na wiek. To także okazja, by podczas rozszerzania diety małych dzieci dostarczyć im nowych, ciekawych smaków.

Do grona 10 najbardziej wartościowych jesiennych warzyw należy:

1. Jarmuż – ta zielona roślina, odmiana kapusty warzywnej, jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, ma właściwości przeciwzapalne. Jarmuż zawiera sulforafan znany jako środek antynowotworowy oraz duże ilości witaminy K i C, luteiny pozytywnie wpływającej na wzrok, wapnia i żelaza.

2. Dynia – pochodząca z Ameryki roślina świetnie radzi sobie również w naszym klimacie. Dynia zawiera mnóstwo karotenoidów, znanych ze swoich antyoksydacyjnych właściwości. Jest również bogata w niezbędny, szczególnie mężczyznom, cynk, reguluje poziom insuliny we krwi. Dynia jest również doskonałym źródłem witaminy A i C. Świeże pestki dyni pomagają pozbyć się pasożytów, np. owsików.

3. Cukinia – popularny składnik leczo jest warzywem o ujemnym bilansie kalorycznym, bogatym w potas, sód, witaminę A, kwas askorbinowy i wapń. Cukinia odkwasza organizm i jest zalecana w diecie antynowotworowej.

4. Brukselka – dla wielu koszmar z dzieciństwa z powodu oryginalnego smaku. Jednak młoda i dobrze przyrządzona brukselka może zachwycać smakiem. Warzywo to wspiera układ odpornościowy, działa przeciwnowotworowo (zawiera sulforafan), zawiera kwas foliowy, rybofalwinę, tiaminę i witaminę C, a z minerałów: wapń, żelazo, potas, magnez.

5. Pasternak – należąca do rodziny selerowatych roślina jest mocno niedoceniana w Polsce. Zawiera duże ilości witamin: C, B1, B2, B9, PP, E, A, olejki eteryczne, błonnik, przeciutleniacze, kwas foliowy. Pasternak działa moczopędnie, pobudza trwanienie i reguluje krążenie krwi.

warzywa sezonowe

6. Kapusta – bez względu na to, czy biała, czy czerwona jest nam w diecie niezbędna. To doskonałe źródło witaminy C (ma jej tyle, co cytryna) i A oraz witamin z grupy B. Zawiera pewne ilości witaminy K, E i rutyny, a nawet siarki, która to pozytywnie wpływa na wygląd włosów i paznokci. Kapusta jest niskokaloryczna i bogata w olejki eteryczne.

7. Brokuły – przywiezione do Polski przez królową Bonę warzywo dostarcza witaminy A, B1, B2, B3, C, jak również wapnia, fosforu, żelaza, siarki, magnezu, potasu i selenu. Brokuły są również bogate we wspomniany już sulforafan o bardzo silnym działaniu przeciwnowotworowym.

8. Bakłażan – jest owocem, co wielu z nas może zaskoczyć, i źródłem potasu, magnezu, wapnia, błonnika oraz witamin A i C. Bakłażan polecany jest przy kuracji antybiotykami, obniża poziom cholesterolu, poprawia przemianę materii.

9. Kalarepa – podobnie jak jarmuż i brokuły działa przeciwnowotworowo, jest bogata w witaminę C i żelazo, wspomaga pracę układu trawiennego, a sok z kalarepy działa dezynfekująco. Co więcej kalarepa wykazuje działanie antydepresyjne, warto więc jadać ją w okresie jesiennym.

10. Buraki – zawierają sporo żelaza, kwasu foliowego, potasu, magnezu, manganu, sodu, cynku, kobaltu i wielu innych minerałów. Buraki polecane są kobietom w ciąży i osobom z nadciśnieniem.

Sposób na zdrowie

Opisane warzywa to prawdziwa skarbnica zdrowia. Wspomagają odporność, ułatwiają trawienie, działają antynowotworowo. Warto więc wprowadzić je do jadłospisu na co dzień. Jadać je mogą nawet niemowlęta, a łączenie ich w lekkie sałatki czy pożywne zupy sprawi, że dieta będzie bardziej różnorodna.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ