awokado
Pin It

Owoc niepozorny, skromny, o nieco mdłym smaku. Ma swoich wielkich przeciwników i wiernych fanów, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez awokado. Świetnie sprawdza się w jadłospisie osób na dietach eliminacyjnych oraz tych, które mają problem z cholesterolem czy ciśnieniem krwi. Poznaj 5 powodów, dla których warto jeść awokado nawet codziennie.

1. Usprawnia pracę mózgu

Zawarte w awokado kwasy tłuszczowe omega-3 i witamina E pozytywnie wpływają na stan naszego mózgu. Usprawniają myślenie, zwiększają koncentrację, poprawiają pamięć. Swoim działaniem zapobiega pojawieniu się choroby Alzheimera. Co więcej może, we wczesnym stadium, cofnąć objawy tej choroby. Jednocześnie awokado wspomaga pracę całego układu nerwowego, a zawarty w nim kwas foliowy zapobiega udarom mózgu, które coraz częściej dotykają nawet młodych ludzi.

Awokado zapewnia 23% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. To informacja szczególnie ważna dla kobiet w ciąży, które obowiązkowo powinny suplementować kwas foliowy, by zapobiec np. rozszczepowi kręgosłupa u dziecka.

Polecamy nasz film, w którym dietetyk kliniczny, Iwona Wierzbicka, zdradza sekrety suplementacji kwasu foliowego w ciąży.

2. Wspomaga odchudzanie i reguluje pracę układu trawiennego

Awokado zawiera dużo błonnika, dzięki czemu działa pozytywnie na przemianę materii i pobudza ją do lepszej pracy. Jednocześnie stanowi bogate źródło enzymów wpływających na prawidłową pracę układu trawiennego i wspomaga przyswajanie składników odżywczych z innego rodzaju pożywienia. Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym chroni przed wrzodami, stanami zapalnymi żołądka i całego ciała. Owoc ten normalizuje poziom cukru we krwi przez co w konsekwencji chroni nas przed napadami głodu i dłużej utrzymuje organizm w poczuciu sytości.

Polecamy: 5 najzdrowszych owoców dostępnych w naszych sklepach

3. Wspiera zdrowie układu krwionośnego

Regularne jadanie awokado zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca i w konsekwencji zawału serca, obniża też poziom cholesterolu. Zawarte w nim fitoskładniki regulują ciśnienie krwi, a witamina B6 i kwas foliowy obniżają poziom homocysteiny odpowiedzialnej między innymi za choroby serca. Awokado stanowić może i powinno uzupełnienie diety osób o zbyt wysokim poziomie cholesterolu, u których wykryto zmiany miażdżycowe lub też genetycznie są podatne na choroby krążenia.

4. Chroni wzrok

Awokado jest również bogatym źródłem luteiny, która jako silny przeciwutleniacz chroni nasz wzrok. Jej poziom w organizmie powinien być uzupełniany szczególnie przez osoby intensywnie pracujące przy komputerze, oglądające dużo telewizji oraz starsze, których wzrok stopniowo ulega pogorszeniu. Sięganie po awokado jednocześnie zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej i zaćmie.

5. Działa przeciwnowotworowo i odmładza

Przeciwutleniacze to składniki, głównie roślinne, które wspierają mechanizmy obronne komórek naszego ciała, nie pozwalają na mutacje. Dzięki temu znacząco zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka. Zawarty w awokado kwas oleinowy niszczy przedrakowe zmiany w komórkach, zapobiega w szczególności rakowi piersi i prostaty. Dodatkowo przeciwutleniacze, niszcząc wolne rodniki, zabiegają starzeniu się całego organizmu, wspierają pracę wątroby oraz układu immunologicznego, zwiększając tym samym odporność.

Awokado – na zdrowie

Pochodzące z Ameryki Południowej awokado było szeroko wykorzystywane już 7000 lat przed naszą erą. Szybko przyjęte w Europie stało się dla nas zarówno źródłem zdrowia, jak i oryginalnym składnikiem kuchennych potraw. Awokado zawiera ponad 25 witamin i mikroelementów, między innymi witaminy A, B1, B2, B3B6, B7, B9, C, E, K, a także wapń, magnez, miedź, fosfor, potas, żelazo, cynk, sód, mangan, fluor, selen.

Na bazie awokado powstaje pyszna, domowa nutella, zdrowe masło i pasty do chleba (tutaj znajdziesz przepis). Jest świetnym dodatkiem do wszelkiego rodzaju sałatek i surówek, może być farszem w sushi albo dodatkiem do makaronu, a nawet… lodów (sprawdź nasze przepisy na domowe lody). Świetnie smakuje też awokado pieczone.

Bez względu na to, pod jaką postacią będziemy jadać awokado, warto włączyć je do diety na stałe i podawać także dzieciom.

Polecamy:

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ