Dlaczego wciąż mi zimno?
Pin It

Niby masz na sobie ciepły sweter, rękawiczki i wełniane skarpety, a mimo to trzęsiesz się z zimna. Palce u stóp i rąk przypominają sople lodu, nawet po krótkim pobycie poza domem. Zdarza się, że marzną nawet w ogrzewanym pomieszczeniu. 

Brrr, jak zimno!

Powód bywa oczywisty: wybrałaś się na spacer, gdy za oknem śnieg i mróz, i zwyczajnie zmarzłaś. Czasem jednak zdarza się, że odpoczywamy w ciepłym domu, a mimo to odczuwamy nieprzyjemny chłód. Dlaczego? Wszystkiemu winne jest zaburzone krążenie krwi. Utrudnienia w cyrkulacji mogą być spowodowane wieloma czynnikami: długim przebywaniem w jednej pozycji (zwłaszcza gdy siedzisz po turecku lub z nogą założoną na nogę), niskim ciśnieniem, które powoduje, że krwi trudniej jest dotrzeć do „skrajnych” partii ciała, jakimi są stopy i dłonie, oraz… stres. Nie bez powodu mówi się, że trzęsiemy się z nerwów. W stresowej sytuacji wydzielana jest adrenalina, która obkurcza naczynia, a my zaczynamy drżeć z zimna.

Wanna pełna ciepła

Jeśli masz taką możliwość, przygotuj sobie ciepłą kąpiel. Nie wlewaj jednak do wanny zbyt gorącej wody! Zwłaszcza jeśli na twojej skórze widoczne są „pajączki”, masz nadciśnienie lub zdiagnozowano u ciebie chorobę serca. Rozgrzewający seans nie powinien trwać dłużej niż 15 minut. Do kąpieli dodaj kilka kropli olejku cytrusowego czy cynamonowego. Wcześniej upewnij się, że nie jesteś na niego uczulona. Najlepiej dzień wcześniej nałóż kroplę olejku na skórę, np. za uchem. Jeśli nie pojawiło się swędzenie czy zaczerwienienie, bez obaw możesz go użyć.

Jesteś w ciąży? Zapytaj lekarza, czy kąpiele nie są przeciwwskazane w twoim przypadku. Pamiętaj też, że powinnaś zrezygnować ze stosowania olejków eterycznych oraz przeładowanych chemią żeli i płynów, które mogą wysuszać skórę oraz drażnić delikatne okolice intymne. Uważaj też na bezpieczeństwo swoje i maluszka. Nietrudno stracić równowagę i poślizgnąć się podczas wchodzenia lub wychodzenia z wanny, gdy brzuszek jest już wyraźnie widoczny. W ciąży szczególną uwagę zwracaj na temperaturę wody i czas trwania kąpieli. Temperatura nie powinna przekraczać 36 stopni Celsjusza, a seans warto zakończyć już po 10 minutach.

Polecamy: Kąpiel w ciąży i połogu

Ruszaj się!

Z pewnością zauważyłaś, że najszybciej marzniesz, gdy siedzisz w bezruchu. Nie ma lepszego sposobu na pobudzenie krążenia niż gimnastyka! Jeśli więc czujesz, że twoje stopy i dłonie są zimne jak lód, wstań z fotelu czy łóżka i chwilę poćwicz. Gimnastyka wcale nie musi być męcząca, aby usprawniła cyrkulację, dotleniła organizm i rozgrzała cię. Jeśli lekarz wyrazi zgodę, zapisz się na pilates czy jogę. I przede wszystkim nie siedź z nogami pociągniętymi pod brodę czy założonymi jedna na drugą. Kiedy tylko masz taką możliwość, ułóż stopy wyżej niż reszta ciała, np. na brzegu łóżka, a kiedy pracujesz, pamiętaj o tym, aby obie stopy spoczywały na podłodze, a uda i podudzia tworzyły kąt prosty. Jest to optymalna pozycja, w której krew swobodnie może krążyć.

Dopraw do smaku

Jeśli często jest ci chłodno, pamiętaj o jedzeniu ciepłych zup. Nie ograniczaj się do dobrze znanego wszystkim zmarzluchom rosołu. Gotuj zupy jarzynowe, zupę dyniową z dodatkiem imbiru, zupę cebulową. Przygotowując dania główne lub desery, sięgaj po rozgrzewające przyprawy: cynamon, imbir, chili, pieprz. Pikantne dodatki będziesz musiała jednak ograniczyć, jeśli masz skłonność do zgagi czy stanów zapalnych śluzówki żołądka.

Aromatyczny grzaniec

Okres ciąży i karmienia piersią masz już za sobą? Pozwól sobie od czasu do czasu na szklankę piwnego czy winnego grzańca. Do podgrzanego trunku dodaj cynamon, goździki, plasterek pomarańczy. Już sam aromat błyskawicznie wprawi cię w doskonały nastrój!

lifetime (1)

Nie możesz pić alkoholu? Przygotuj herbatę z sokiem malinowym czy napar z lipy. Doskonałym napojem, choć niestety bardzo kalorycznym, jest gorąca czekolada z dodatkiem cynamonu. Najbardziej lubisz herbatkę z cytryną i miodem? Pamiętaj, że miód w wysokiej temperaturze traci całą swoją wartość. Musisz więc chwilę poczekać, aż herbata nieco ostygnie i dopiero wtedy dosłodzić ją łyżeczką miodu.

Koc pod prądem

Zaopatrz się w stary, poczciwy termofor. Bez problemu kupisz go w aptece, kosztuje ok. 15-30 zł. Możesz też zainwestować w koc elektryczny (cena: ok. 200-300 zł). Marzną ci głównie stopy? Poszukaj w sklepach podgrzewacza do stóp, nazywanego również elektrycznym butem (cena: ok. 150 zł). Jeśli spodziewasz się dziecka, koniecznie zapytaj wcześniej lekarza, czy możesz sobie pozwolić na takie miejscowe dogrzewanie, szczególnie w przypadku okolic brzucha i pleców.

Przyjrzyj się tarczycy

Żaden sposób nie pomaga? Ciągłe uczucie zimna może być objawem choroby, np. niedoczynności tarczycy. Jeśli więc domowe metody są nieskuteczne, wybierz się do specjalisty.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ