Pin It

Sól i cukier – te najpopularniejsze wśród przypraw białe kryształki są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Jednak we współczesnej diecie często jest ich o wiele za dużo i zamiast pomagać, mogą szkodzić.

Sól zawiera dużą ilość niezbędnych dla naszego organizmu mikroelementów (np. jodu) i bez niej trudno byłoby zachować zdrowie. Natomiast cukier – zgodnie z powiedzeniem – faktycznie „krzepi” i jest prostym sposobem na dostarczenie sobie dużej dawki energii w małym posiłku.

Dlatego nie możemy zupełnie wyeliminować tej pary z naszej diety. Jednak we współczesnej kuchni często obu tych składników jest zbyt dużo.

„Zdrowy” jogurt pełen cukru

Odpowiednia dawka cukru i soli w diecie to ok. łyżeczka dziennie. Pamiętajmy jednak, że liczy się nie tylko to, co wsypujemy do herbaty czy wody na ziemniaki, ale też cukier naturalnie zawarty w owocach czy sól w przetworów warzywnych. O ile jednak jedząc kilka owoców czy ogórków kiszonych dziennie trudno „przedawkować”, to uważniej należy przyjrzeć się gotowej, przetworzonej żywności. Czasem w jogurcie, soku czy batoniku zbożowym, który reklamowany jest jako zdrowa przekąska, jest łącznie nawet kilkanaście łyżeczek cukru!


Dlatego konieczne jest czytanie składu produktów i unikanie zarówno cukru, jak i jego zamienników. Te drugie również nie są obojętne dla organizmu i choć są z reguły słodsze (a co za tym idzie używa się ich mniej), to również nie powinno się stosować ich bez opamiętania, szczególnie w ciąży lub diecie dzieci, gdy organizm jest szczególnie wrażliwy.  Nadmierna ilość słodkich dodatków sprzyja cukrzycy, zawałowi, przyrostowi tkanki tłuszczowej, niektórym formom raka a także spadkowi odporności, co szczególnie bolesne, gdy pomyślimy o najmłodszych fanach batoników.

A czym zastępować ukochany cukier? Najlepiej pełnym mikroelementów miodem naturalnym lub cukrem trzcinowym (niedrogo możesz go kupić TUTAJ), które są nieco zdrowsze, niż cukier biały. Ale uwaga! Niektórzy producenci żerują na popularności „zdrowego” cukru trzcinowego, który ma charakterystyczną brązową barwę. Produkują oni cukier brązowy, który w rzeczywistości jest cukrem białym zabarwionym… karmelem, a więc dodatkową dawką niezdrowej słodyczy. Warto mieć oczy szeroko otwarte przy czytaniu etykietek.

Co z tą solą?

A jaki wpływ na nasz organizm ma zbyt duża ilość soli? Może spowodować między innymi nadciśnienie tętnicze, zawał i choroby nerek. Nadużywanie tego składnika sprawia też, że po jakimś czasie organizm przyzwyczaja się do intensywnie słonego smaku i „normalne” produkty, takie jak kanapka z serem czy niesolone warzywa wydają mu się mdłe. Warto więc odzwyczaić się od nawyku ciągłego dosalania i wybierać jak najmniej przetworzone potrawy. Duża ilość zupek chińskich, dań gotowych do podgrzania w mikrofalówce czy chipsów składa się w większości z soli! Słony proszek często idzie tam w parze z zabójczym dla organizmu tłuszczem utwardzanym i razem jest prawdziwym zagrożeniem dla zdrowia. Uważnie przyglądajmy się składowi wybieranych produktów i sięgając z umiarem po chrupiące przekąski. Jeśli chcemy zadbać o zdrowie, zdecydowanie lepiej sięgnąć po sól morską (duży wybór oferuje TEN sklep) czy dobry jakościowo sos sojowy. W ten sposób zmniejszymy ryzyko chorób.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ