dieta dopasowana do zdrowia
Pin It

Masz cukrzycę, chcesz zrezygnować z glutenu, a może po prostu szukasz zbilansowanej diety dla siebie i swojej rodziny? Bez względu na to czego potrzebujesz, jedno jest pewne – każdy model żywieniowy powinien być dopasowany do twojego zdrowia, stylu życia i osobistych preferencji. Jaką dietę wybrać? Poniżej znajdziesz kilka propozycji.

Dieta bezglutenowa jest obowiązkową w przypadku osób chorujących na celiakię (o celiakii możecie przeczytać w tym miejscu), objawiającą się nietolerancją produktów zawierających gluten, czyli białek roślinnych występujących w różnych zbożach (pszenica, żyto, jęczmień, owies). Wiele osób decyduje się na odstawienie glutenu również ze względu na zwykłą nietolerancję, czy alergię na gluten (której nie należy jednak utożsamiać z celiakią).

W diecie bezglutenowej wyklucza się spożywanie:

  • mąki pszennej, żytniej, jęczmiennej, owsianej,
  • makaronów pszennych, żytnich, razowych,
  • kaszy manny, kuskus, jęczmiennej,
  • płatków zbożowych (musli, owsianych, jęczmiennych, żytnich),
  • każdego rodzaju pieczywa: razowego, pszennego, graham, żytniego (bułki, chleb, tosty, drożdżówki, pumpernikiel, pieczywo chrupki, precle, bułka tarta).

Produkty naturalnie pozbawione glutenu to: ryż, kukurydza, tapioka, amarantus, maniok, ziemniaki, soja, proso, gryka, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso (nieprzetworzone), owoce i warzywa.


Szczegółową tabelę z produktami bezglutenowymi znajdziesz tutaj.


Dietę cukrzycową zaleca się osobom cierpiącym na cukrzycę typu 2. Podstawowym jej zadaniem jest stopniowa redukcja nadmiernej masy ciała i utrzymanie prawidłowej wagi. Dieta skupia się na ograniczeniu spożywania węglowodanów prostych znajdujących się w słodyczach, cukrze, sokach, miodzie, owocach i napojach smakowych. Posiłki komponuje się w oparciu o indeks i ładunek glikemiczny oraz stosuje się wymienniki węglowodanowe.

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne nieustannie opracowuje ogólne zalecenia dla cukrzyków. Głównymi zasadami są:

– ograniczenie węglowodanów do połowy wartości energetycznej całej diety. Powinny one mieć niski poziom glikemiczny.

– spożywanie produktów dostarczających odpowiednią dawkę błonnika (25-40 g dziennie). Błonnik stabilizuje poziom glukozy we krwi zmniejszając apetyt oraz obniżając wchłanianie węglowodanów z pożywienia.

– zamiana tłuszczów zwierzęcych na roślinne przy eliminacji tłustych mięs i nabiału. Ma ona na celu zmniejszenie spożycia niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu i szkodliwych izomerów trans.

– spożywanie pełnowartościowego roślinnego białka w odpowiednich proporcjach. Jego źródłem powinny być: chude mięso, jaja, przetwory mleczne, nasiona roślin strączkowych, zboża i orzechy.

– całkowita eliminacja alkoholu i ograniczenie soli w diecie.

– regularna aktywność fizyczna.


Dowiedz się wszystkiego na temat cukrzycy ciążowej.


Dieta wegetariańska polega na wykluczeniu z jadłospisu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego. Podstawę dla wszystkich odmian tej diety stanowią produkty zbożowe, warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy. Osoby rezygnujące z produktów pochodzenia zwierzęcego kierują się względami etycznymi, zdrowotnymi, ekologicznymi, jak i humanitarnymi.

Wegetarianizm obejmuje kilka rodzajów diet:

– witarianizm (ang. raw wegan) to najbardziej ortodoksyjna odmiana wegetarianizmu. Polega na spożywaniu tylko surowych, nieprzetworzonych warzyw i owoców z upraw ekologicznych. Poza wykluczeniem wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego (nawet miodu), witarianizm nie pozwala na spożywanie pokarmów poddanych obróbce termicznej.

– frutarianizm lub fruktarianizm dopuszcza spożywanie jedynie owoców i warzyw, których zerwanie nie powoduje obumierania rośliny. Skrajni futurianie jedzą tylko owoce, które same spadły z drzewa. Bardzo często łączy się w witarianizmem.

– weganizm jest skrajną odnogą wegetarianizmu. Wyklucza spożywanie jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego (w tym miodu, mleka, a nawet żelatyny).

– laktowegetarianizm zakłada, iż można jeść mleko i przetwory mleczne, ale mięso, ryby i jaja są wykluczone z diety.

– laktoowowegetarianizm dopuszcza spożywanie mleka i jaj.

Dieta wegetariańska Dietmap

Istnieje jeszcze pescowegetarianizm, który jednak nie jest bezpośrednio powiązany z wegetarianizmem. Wyklucza mięso, ale dopuszcza spożywanie ryb, jaj, mleka i jego przetworów.


Jesteś w ciąży, ale chcesz stosować dietę wegetariańską? Sprawdź zalecenia dla kobiet w ciąży.


Dieta zbilansowana – to sposób żywienia zalecany dla zdrowych osób w każdym wieku. Zakłada on spożywanie kilku posiłków w ciągu dnia (4-5), odpowiednio skomponowanych, dostarczających wszystkich niezbędnych składników odżywczych (białek, tłuszczów, węglowodanów) oraz witamin i składników mineralnych. W zależności od zapotrzebowania energetycznego każdego człowieka może spowodować utratę wagi, jej utrzymanie, ale i zdrowe nabranie masy.

Zbilansowany sposób odżywiania podlega kilku zasadom, bez stosowania których może okazać się nieskuteczny.

  1. Regularność posiłków – śniadania należy jeść do 2 godzin po przebudzeniu, resztę posiłków w odstępach nie dłuższych niż 6 godzin, a kolację najpóźniej 2-3 godziny przed pójściem spać.
  2. Urozmaicenie diety – w każdym posiłku powinny znajdować się pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak: kasza (jaglana, gryczana, jęczmienna, quinoa), ryż, makaron, płatki zbożowe lub pieczywo. Owoce i warzywa najlepiej jeść w postaci surowej – zachowują wtedy wszystkie swoje wartości odżywcze: witaminy, makro- i mikroelementy, błonnik pokarmowy i wodę. Mięso zastępujmy rybami i roślinami strączkowymi (zawierają dużo białka), a tłuszcze zwierzęce takie jak masło, czy smalec olejami roślinnymi. Wybierajmy chudy nabiał: kefiry, chude lub półtłuste sery oraz mleko 2%.
  3. Unikanie cukrów prostych, soli oraz alkoholu – dotyczy cukru zawartego nie tylko w słodyczach, ale również napojach i np. „dietetycznych” płatkach śniadaniowych. Trzeba także zwracać uwagę na skład wielu produktów zawierających mnóstwo cukru i soli. Sól, którą przyprawiamy wiele dań, warto zastąpić suszonymi ziołami. A alkohol… świeżymi sokami i wodą.
  4. Nawadnianie organizmu – przeciętnie człowiek powinien wypijać około 2 litrów wody dziennie, jednorazowo od 100 do 200 ml. Zaleca się picie niegazowanej, średniozmineralizowanej wody o niskiej zawartości sodu (mniej niż 20 g w litrze).
  5. Aktywność fizyczna – to nieodłączny element zdrowego trybu życia. Zalecane minimum to 3 dni w tygodniu po 45-60min. Może to być szybki spacer, jazda na rowerze, jogging, czy pływanie. Ważne, aby wysiłek fizyczny był dopasowany do naszych upodobań i sprawiał nam przyjemność.

W podjęciu decyzji o diecie może pomóc Ci skorzystanie z programu Dietmap. Jest to plan diety, indywidualny dla każdej osoby, skomponowany przez wykwalifikowanych dietetyków klinicznych.

Dzięki specjalnej aplikacji na telefon każdego dnia otrzymasz jadłospis z gotowymi przepisami, a nawet listą zakupów niezbędnych do przygotowania konkretnych posiłków. Dodatkowo będziesz mogła kontrolować swoje wyniki, a także na bieżąco obliczać wartość energetyczną i odżywczą spożywanych produktów w kalkulatorze kalorii.

Aplikacja ćwiczy również regularność, przypominając o godzinach posiłków. Trzymiesięczny abonament to koszt zaledwie 59 zł, czyli 66 groszy dziennie.

Więcej na temat programu przeczytasz w tym miejscu.

Dietmap - zdrowa dieta bliżej Ciebie!

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ