Kasza - rodzaje kasz i ich walory odżywcze
Pin It

Ekomaniacy radzą wyeliminować kolejne produkty z diety. Ryż – bo bezwartościowy, pszenica – bo jest wszędzie i zawiera gluten, soja – bo zaburza gospodarkę hormonalną. Jest jeden wyjątek – kasze, które i lekarze, i ekolodzy jednogłośnie uznają za konieczny składnik naszej diety. Dlaczego i które rodzaje kasz są szczególnie cenne?

Gryczana

Magnez, cynk, kwas foliowy, mangan, fosfor i potas – czy potrzeba więcej powodów, by sięgnąć w ciąży po tą smaczną kaszę? Dodatkowo obniża ciśnienie, a w medycynie chińskiej i indyjskiej wierzy się, że kasza ta należy do produktów „ogrzewających” organizm. Kto nie wierzy, powinien choć raz wypróbować bezcenne uczucia ciepła, jakiego doznajemy, gdy wychodzimy w zimowy ranek z domu po zjedzeniu porcji kaszy z masłem, jajkiem czy warzywami. Z kaszy i mąki gryczanej można robić zdrowe zamienniki ciasta do pizzy czy na pierogi, pasztetów i farszy. Najzdrowsza jest ta „surowa”, jednak wielu osobom jej smak wydaje się zbyt mdły, dlatego również jej palona odmiana ma wielu zwolenników. Można ją podawać dzieciom od 10. miesiąca życia. Kupisz ją TUTAJ.

Jaglana

To królowa wszystkich kasz. Dietetycy alarmują, że jemy jej stanowczo za mało, a specjaliści od medycyny Dalekiego Wschodu dodają, że to jeden z niewielu pokarmów (i jedyna z kasz), które działają zasadotwórczo, czyli wspierają równowagę naszego organizmu. Zawiera cztery witaminy z grupy B, witaminę E, lecytynę, żelazo, krzem i miedź, a do tego w większości składa się z białka – to sprawia, że wegetarianie sięgający codziennie po kaszę jaglaną mogą być spokojni o ilość tych pierwiastków w organizmie, a panie dbające o stan włosów i paznokci powinny koniecznie włączyć ją do diety. Liczne badania udowadniają, że ma działanie podobne do… naturalnych antybiotyków takich jak czosnek. Działa antywirusowo. Kaszę jaglaną można podawać niemowlętom już po 9. miesiącu życia. Dietetycy przekonują, że warto, bo dostarcza mnóstwa witamin, których nie znajdziemy w makaronie czy białym ryżu. Do tego jest jedną z niewielu kasz, które smakują świetnie zarówno z grzybowym czy mięsnym sosem, jak i na słodko. Internet roi się od przepisów na ciastka czekoladowe czy serniki z kaszy jaglanej, które są o wiele zdrowsze, niż te z cukru i mąki. Dlaczego więc jemy ją tak rzadko? Wiele z nas wierzy w przesądy, np. takie, że kasza jaglana to rozgotowana, gorzka breja. A wystarczy ją tylko właściwie ugotować: szklankę kaszy zalać 2,5 szklankami wody, a po zagotowaniu przykryć i zostawić nawet na godzinę, by wchłonęła wodę. Znajdziesz ją tutaj.

Manna

Powstaje z pszenicy, więc podobnie jak biała mąka czy bułki ma niewiele wartości odżywczych. Jest za to niezwykle lekkostrawna, przez co można ją podawać już kilkumiesięcznym dzieciom. Sprawdzi się też wtedy, gdy mamy wrażliwy żołądek lub właśnie wychodzimy z zatrucia. Dobrze jest potraktować ją jako zdrowszy zamiennik budyniu, deserów i kremów z proszku w diecie zarówno mamy, jak i dziecka. Szukaj jej tutaj.

Kuskus

Wbrew pozorom ta dalekowschodnia kasza jest robiona z pszenicy – takiej samej, jaką znajdziemy w bułkach, makaronie i mące. To sprawia, że posiada wszystkie wady pszenicy, takie jak niska wartość odżywcza, mało błonnika, krótkie uczucie sytości po posiłku, a także ryzyko objawów u osób wrażliwych na gluten. Ma jednak i zaletę: robi się ją najszybciej ze wszystkich kasz – wystarczy zalać wrzątkiem i odczekać kilka minut. Tę kaszę, jak i pozostałe możesz znaleźć w tym miejscu.

Jęczmienna

To pęczak i kasza perłowa. Zawiera dużo witaminy PP, która poprawia stan cery i błonnik, który sprawia, że taką kaszą (podobnie jak gryczaną i jaglaną) sycimy się na długo. Najwięcej cennych minerałów znajdziemy w pęczaku, jednak pasza najdrobniejsza będzie za to najłagodniejsza dla żołądka i to taką poleca się jako pierwszą podawać 7. miesięcznym dzieciom (pęczak znajdziesz tu). Pęczak jak rzadko która kasza pasuje do zup, sosów i sałatek.

Quinoa

Ta egzotyczna kasza, choć nie może konkurować z jaglaną, wciąż jest jedną z najcenniejszych. Zawiera lizynę, argininę i histydynę, które pomagają budować chrząstki i pobudzać wzrost komórek – dlatego warto raczyć nią małe dzieci. Zawiera też mangan, miedź, wapń i aminokwasy, które poprawiają wygląd skóry i dużo błonnika ważnego, gdy chcemy schudnąć i poprawić pracę jelit. Ma też dużo białka, więc dzieci na diecie bezmlecznej i wegetarianie powinni po nią często sięgać. Wyróżnia ją też niewielka zawartość korzystnych kwasów tłuszczowych omega-3, których w „zwykłych” kaszach nie znajdziemy. Jedyny minus ? Cena. Pół kilograma quinoi potrafi kosztować kilkanaście złotych. Osoby, które uwielbiają kasze, ale nie mogą już patrzeć na codzienną gryczaną i kuskus, powinny jednak od czasu do czasu po nią sięgnąć (kupisz ją tutaj).

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ