Zioła i przyprawy wspomagające trawienie i metabolizm
Pin It

Zimowa aura nie sprzyja naszym organizmom. Ubieramy się ciepło, jemy potrawy bardziej obciążające układ trawienny, nie mamy ochoty na spacery. A przecież istnieje wiele sposobów, które nie tylko pozwolą nam przetrwać niesprzyjającą aurę, lecz także sprawią, że poczujemy się lepiej i tak też będziemy wyglądać. Stosujmy więc zioła i przyprawy wspomagające trawienie i metabolizm. Warto odpowiednio „przyprawić” swoje życie i jedzenie, by zimowy czas smakował lepiej i niósł nam zdrowie.

Zioła i przyprawy wspomagające trawienie i metabolizm:

Cynamon

Aromatyczna kora cynamonowca to niezwykle popularna przyprawa. I trudno się temu dziwić. Smak cynamonu jest wyjątkowy, jego zapach zachwyca, a cynamonowe laski znajdują szerokie zastosowanie na przykład w dekoracjach. Cynamon jest jedną z najlepszych przypraw, które pomogą nam w walce z niechcianymi kilogramami. Naturalnie i szybko rozgrzewa, wspomaga pracę żołądka, ułatwia trawienie, ale też wyrównuje poziom glukozy we krwi, obniża poziom złego cholesterolu i stężenie trójglicerydów. Warto zjadać łyżeczkę cynamonu dziennie, na przykład w porannej owsiance albo w ryżu z jabłkami. Cynamon ma również działanie antyseptyczne, jest silnym przeciwutleniaczem, zapobiega napadom głodu. Świetnie smakuje we wszelkiego rodzaju mieszkankach przypraw, chociażby z kardamonem, z którym tworzą rewelacyjny, aromatyczny dodatek do kawy i deserów.

Czarny pieprz

Nie ma chyba kuchni w Polsce, w której pieprz nie jest stosowany na co dzień. I trudno się temu dziwić, skoro ta niepozorna przyprawa bardzo nam pomaga. Zawarta w pieprzu piperyna wspomaga spalanie tłuszczu, wspiera organizm w walce z problemami trawiennymi i pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Chrom, którego pieprz ma pod dostatkiem, obniża apetyt na słodycze. Najsmaczniejszy i najskuteczniejszy jest świeżo mielony pieprz, dodawany pod koniec gotowania lub wprost na talerz, dzięki czemu nie traci swoich właściwości.

Kurkuma

Żółtawa przyprawa o delikatnym zapachu przywędrowała do Polski z Indii. Zwana też ostryżem długim pozytywnie wpływa na ciało człowieka. Przede wszystkim, jako bogata w antyoksydanty, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. W sposób szczególny chroni mężczyzn przed rakiem prostaty i dzieci przed białaczką. Posiada również działanie przeciwzapalne, warto więc podawać jej więcej w czasie przeziębienia i okresach osłabienia odporności. Kurkuma jednocześnie wspomaga spalanie tłuszczu, zmniejsza ryzyko cukrzycy, odtruwa wątrobę. Świetnie smakują doprawione nią warzywa, drób i ryż, któremu nadaje piękną, żółtą barwę. Jeśli w naszym domu mieszka mały niejadek, kolorowy ryż może zachęcić go do jedzenia.

Imbir

O imbirze przypominamy sobie jesienią. Wtedy też dodajemy go do wody z cytryną i miodem, by się chronić przed chorobami, częściej też przyprawiamy nim potrawy. Po imbir warto jednak sięgać przez cały rok. I nawet jeśli trudno nam przekonać się do jego oryginalnego, lekko pikantnego smaku, pamiętajmy, że imbir łagodzi wszelkie dolegliwości trawienne, pobudza wydzielanie enzymów w żołądku, daje poczucie sytości, dzięki czemu zjadamy po prostu mniej. Imbir słynie z mocy rozgrzewania. Wszystko przez kapsaicynę, która podnosi temperaturę ciała i przyspiesza przemianę materii. Imbir możemy łączyć z herbatami, cytryną i miodem, mlekiem kokosowym, dynią. Marynowany imbir jest niezbędnym dodatkiem do sushi, podobnie jak ostre wasabi. Być może to właśnie w tych dodatkach tkwi tajemnica szczupłych sylwetek Japonek.

Cząber

To zielona, przyjemnie pachnąca roślina, którą można uprawiać we własnym ogródku, a nawet w doniczce. Dodany do potraw cząber przeciwdziała niestrawności i wzdęciom, ułatwia trawienie, łagodzi skurcze żołądka, reguluje perystaltykę jelit. Co ważne, cząber wspiera nas w walce z biegunką oraz nieżytami żołądka i jelit. Zawiera też bardzo duże stężenie olejków eterycznych, które w pozytywny, intensywny, sposób działają na układ trawienny człowieka. Cząber świeży lub suszony idealnie pasuje do wszelkich zup, potraw z ziemniaków i fasoli. Kobiety w ciąży powinny uważać na tę roślinę.

Polecamy: Zioła i przyprawy a ciąża

Kminek

O tym, że kminek poprawia trawienie, wie każdy. Kminek jest genialną rośliną, która pobudza trawienie, normuje procesy fermentacyjne w jelitach, likwiduje wzdęcia, wspomaga wydzielanie soków trawiennych w żołądku. Kminek możemy spożywać mielony lub w postaci nasion. Idealnie komponuje się z pieczywem, mięsem, roślinami strączkowymi. Jest szczególnie polecany osobom z chorobami wrzodowymi układu trawiennego oraz kobietom mającym bolesne miesiączki. Jest również doskonałym środkiem moczopędnym, na zgagę i nudności, z powodzeniem stosować go mogą kobiety w ciąży i karmiące.

Kardamon

Roślina ta pochodzi z Półwyspu Indyjskiego i jest jedną z najdroższych przypraw świata, zaraz po szafranie. Ceniona za wyjątkowy smak, dzięki dużej zawartości olejków eterycznych pobudza układ trawienny do lepszej pracy. Jest przyprawą detoksykującą, jej stosowanie oczyszcza organizm, odtruwa go i pobudza do działania. Kardamon pomaga we wchłanianiu pokarmu w jelitach, reguluje apetyt i wspomaga odchudzanie. Można nim doprawiać desery, napoje gorące i zimne, np. kawę i czekoladę, a nawet dodawać do nalewek i likierów.

Talerz pełen ziół

Świeże zioła możemy hodować w domu przez cały rok. Wystarczy odrobina cierpliwości i uwagi. Piękna, intensywna barwa majeranku, kolendry, pietruszki, lubczyku, mięty czy bazylii pozytywnie nastraja i dostarcza organizmowi wielu niezbędnych składników odżywczych. Dzięki przyprawianiu potrawy majerankiem i tymiankiem poprawiamy przemianę materii, pobudzamy do pracy woreczek żółciowy i żołądek, wspomagamy trawienie potraw z warzyw strączkowych i mięsa. Lubczyk ma działanie moczopędne, a mięta ogranicza apetyt na słodycze i odświeża. Szałwia usprawnia trawienie tłuszczów zwierzęcych, serów i mięs, a bazylia działa rozkurczowo, neutralizuje wzdęcia, nie dopuszcza do nadmiernej fermentacji w jelitach. Koper usprawnia trawienie, wydłuża okres sytości i zapobiega wzdęciom.

Dzięki przyprawianiu posiłków ziołami, możemy ograniczyć ilość soli i innych, niezdrowych przypraw, jak np. maggi i kostki rosołowej. Zioła rekompensują te braki, dodają więcej aromatu i smaku, a przy tym rewitalizują nasz układ trawienny i wspomagają odchudzanie. Bez ziół nie będzie naturalnej kuchni bez chemii. Warto więc stosować je na co dzień, bo różnorodność kulinarna jest nam potrzebna i zdrowa.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ